Email marketing
5 bune practici pentru un email marketing de succes
Ce este Email Marketingul?
Email marketingul este o strategie de marketing digital prin care comunici direct cu abonații/clienții prin intermediul emailurilor (după cum îi spune numele) trimise de pe o platformă care se ocupă cu asta. Scopul emailurilor poate fi de mai multe feluri: de a comunica informații, pentru brand awareness, pentru a vinde un produs sau un serviciu sau pentru a loializa clienți.
Tipuri de Email Marketing
Există mai multe feluri de a categorisi email marketingul, însă poate cel mai simplu fel este acela în funcție de tipul de emailuri trimise: automate sau nu.
1. Emailuri automate
Acestea sunt un tip de email care economisesc o mulțime de timp și prin care te asiguri că menții o consistență a comunicării cu clienții/abonații etc. Automatizarea emailurilor se bazează pe anumite acțiuni declanșatoare sau pe scurgerea unei perioade de timp hotărâte dinainte.
Factori declanșatori pentru emailurile automate pot fi:
Pentru ecommerce (și nu numai) există un tip foarte clar definit de emailuri automate denumite emailuri tranzacționale care, așa cum le spune numele, se referă la acele emailuri care urmează unei tranzacții, cum ar fi: cumpărături pe website, noutăți legate de o comandă, remindere pentru întâlniri/webinarii/cursuri online.
Este important ca designul acestor emailuri să fie consistent cu designul website-ului și a celorlalte emailuri trimise de companie în ceea ce privește logo-ul, fontul, culorile etc, dar și ca acestea să apară la momentul decis, pentru a putea fi corelate cu tranzacția. Majoritatea platformelor din prezent oferă timpi buni de trimitere ale acestor emailuri, însă cu siguranță că trebuie verificat pentru fiecare platformă în parte.
2. Emailuri “Normale”
În această categorie vom vorbi despre binecunoscutele newslettere și despre campaniile de email marketing.
Ce este un Newsletter?
Această noțiune a evoluat în timp, mai demult ea se referea la acele emailuri pe care le primești cu titlurile ultimelor articole publicate. În prezent, pe lângă aceasta, un newsletter poate să reprezinte acel email pe care îl primești periodic și conține toate noutățile unei companii, fie că acea companie oferă produse, servicii spre vânzare, sau informație pentru educarea cetățenilor. Newsletterul va conține linkuri către diverselor medii online pe care au apărut noutățile, fie că este vorba de website, blog, social media sau video-uri.
Campaniile de Email Marketing
Poate cel mai des folosit concept și cu multiple semnificații, o campanie de email marketing se referă la o serie de emailuri trimise pe parcursul a mai multor zile/săptămâni sau luni care are ca scop obținerea de conversii (care în limbaj comun înseamnă vânzarea unui produs/serviciu, înscrierea unei persoane la un webinar sau eveniment sau downloadarea unui material). În mod uzual se referă la orice email trimis cu scop comercial, însă.
5 Bune Practici pentru un Email Marketing de Succes
1. Cunoașterea foarte bună a abonaților
Atunci când știi cine îți deschide emailul, ai mai multe șanse să vorbești pe limba ei/lui. E important să cunoști stilul de viață, interesele și valorile, tocmai pentru a trimite mesajul potrivit(subiect și conținut) la ora potrivită. Mai mult, dacă ai un nume și o vârstă, știi de unde să începi un email, ce ton al vocii să alegi și cât de jucăuș să fii în exprimare (asta cu jucatul mai depinde și de personalitatea expeditorului).
De exemplu dacă ai de-a face cu părinți cu copii mici, să trimiți un email când aceștia își lasă copiii la școală nu este un moment potrivit. Dacă, în schimb, sunt persoane care fac naveta cu mijloace de transport în comun, dimineața la ora 8- 8:30 ar putea fi perfect pentru ei și pentru tine.
2. Subiectul trebuie să fie scurt și concis
Există mai multe studii care arată că subiectele care au un număr redus de caractere (max 35) sunt mai eficace, având și avantajul de a fi redate în întregime pe mobil. Pe locul doi stau subiectele foarte lungi.
Conținutul subiectului este foarte important. În experiența mea, subiectele vagi (chiar dacă jucăușe) nu au avut la fel de mare succes ca și subiectele simple, concrete, direct la țintă. Depinde însă de domeniul la care ne referim și de brand awareness-ul expeditorului.
3. Optimizarea pentru Mobil e MUSAI
Trăim în secolul 21. Între 30 și 70% din abonații clienților mei deschid emailurile pe mobil. Nu cred că mai sunt necesare alte argumente.
4. Testează, testează, testează
Testează ora la care trimiți, testează subiectul, testează textul din preheader, testează copy-ul, schimbă culoarea butoanelor, schimbă textul butoanelor, testează imagini noi. Nu reinventa roata, nu îngreuna citirea emailului, totul trebuie să fie simplu și clar. Există multe studii care arată în mare la ce ar putea reacționa abonații tăi, însă lucrurile pot sta foarte diferit în domeniul tău, de aceea cel mai bine este să testezi.
Platformele de email oferă două variante de testare:
a. testare 50-50 dacă ai două variante de email, atunci fiecare va fi trimisă la jumătate din baza de date (respectiv daca ai trei variante, fiecare va fi trimisă la 33,333% )
b. emailurile test vor fi trimise unui anumit procent stabilit (există un minim oferit de platformă), urmând ca varianta câștigătoare să fie trimisă restului de abonați
5. Nu spama
În mod ideal, fiecare email trimis ar trebui să corespundă unei strategii de marketing bine gândită, cu atât mai mult cu cât (spuneam și mai devreme) în urma a majoritatea emailurilor vor exista persoane care se vor dezabona.
Dacă trimiți un număr prea mare de emailuri, vei avea tot mai multi dezabonați. O recomandare în acest sens sunt chestionarele care oferă posibilitatea abonaților de a alege frecvența cu care vor să primească emailuri.
Cum Măsori Eficiența Emailurilor Trimise
Fiecare email trimis trebuie să aibă un scop, chiar și dacă acela este brand awareness-ul, cu atât mai mult cu cât în urma majoritatea emailurilor trimise cineva se dezabonează. Poate cel mai important indicator (mai ales in ecommerce) este numărul vânzărilor generate în urma fiecărui email, însă pe lângă aceasta mai trebuie să te uiți la:
- Câte persoane (și ce procent) au deschis emailul
- Câte persoane (și ce procent) au dat click pe linkul/rile din email (inclusiv pe imagini sau icon-urile de social media)
- Câte persoane (și ce procent) s-au dezabonat
Resurse :
- Motivele dezabonării – Search Engine Journal
- 101 email subject lines your subscribers can’t resist