Audit SEO- Cum îl faci și la ce te ajută?

Salut, hai să vorbim despre ceva foarte important pentru site-ul tău: de ce și cum să faci un audit SEO. E ca și cum ai face un check-up complet al sănătății digitale a site-ului tău. Gândește-te la el ca la un doctor care îți spune exact ce trebuie să faci pentru a fi în topul formei în lumea online.
Când facem un audit SEO (fie noi, personal, fie apelăm la experți), aruncăm o privire microscopică asupra tuturor aspectelor SEO, identificăm obstacolele care stau în cale și obținem claritatea necesară pentru a dezvolta o strategie eficientă de optimizare.
Fie că este vorba despre probleme tehnice ascunse, conținut de calitate nesatisfăcătoare sau deficiențe în structura site-ului, auditul SEO îți oferă un plan clar pentru a ajunge în topul rezultatelor de căutare.
Trei tipuri de audituri SEO
Să discutăm despre cele trei tipuri de audituri SEO și să le clarificăm pe fiecare în parte pentru tine:
- Auditul SEO Tehnic: Aici verificăm tot ce ține de structura tehnică a site-ului tău. E ca și cum ai verifica fundația unei case – totul trebuie să fie solid și la punct.Acesta se concentrează pe aspecte precum:
- viteza de încărcare a paginilor,
- adaptabilitatea la dispozitive mobile,
- securitatea site-ului
- structura/arhitectura site-ului
- indexarea paginilor, posibile probleme
- potențiale probleme cu sitemap-ul
- conținut duplicat
- core web vitals
- și navigarea eficientă a utilizatorilor.
- Auditul SEO On-Page: Aici ne concentrăm pe conținutul site-ului tău. Ne asigurăm că fiecare pagină este optimizată pentru a atrage și a menține atenția vizitatorilor tăi.
Vom explora cu atenție:- cuvintele cheie utilizate,
- structura conținutului/ titlurile, subtitlurile, sinonime și câmpuri lexicale prezente
- alt tags,
- meta-descrierile,
- titlurile și link-urile interne.
- Auditul SEO Off-Page: Acum vom ieși de pe site-ul tău și ne uităm la cum ești perceput în lumea mare a internetului. Acest tip de audit se concentrează pe aspecte precum profilul de backlink-uri, prezența pe rețelele sociale și impactul activității tale în mediul online.
Ne vom uita la calitatea și autoritatea link-urilor care duc către site-ul tău, dar și la modul în care te poziționezi în comparație cu concurența.
Auditul off-page este esențial mai ales atunci când ești într-o nișă competitivă în care toți ceilalți au un profil puternic de linkuri iar subiectele nuanțate au fost epuizate și nu mai poți veni cu nimic nou în această arie.
Deși marii experți nu prea recunosc, această arie vine cu niște costuri destul de mari, deși plata linkurilor ar încălca politicile Google.
Din acest motiv noi marșăm și recomandăm cu încredere crearea de conținut care să ajute utilizatorul în fiecare din etapele anterioare cumpărării.
Aceste audituri sunt părțile esențiale ale analizei SEO și îți vor oferi o imagine clară a stării actuale a site-ului tău web. Prin combinarea rezultatelor acestor audituri, vei putea să-ți dezvolți o strategie SEO solidă, adaptată nevoilor și obiectivelor tale.
Oricât
Când faci un audit SEO
Un audit SEO ar trebui efectuat periodic pentru a asigura performanța optimă a unui site web, însă există mai multe situații cheie în care îți recomandăm să îl faci.
- În primul rând, un audit este crucial înainte de a începe orice efort de optimizare SEO. Aceasta îți permite să identifici problemele tehnice și de conținut existente și să stabilești un punct de plecare pentru îmbunătățiri.
- Un audit SEO regulat este necesar pe măsură ce site-ul evoluează. Schimbările în algoritmul motoarelor de căutare, actualizările de conținut și creșterea concurenței pot afecta în mod negativ clasamentul și traficul site-ului. Aici va depinde de nevoile tale de business, dar ar fi ideal o dată pe lună, sau dacă nu, odată la câteva luni.
- Nu în ultimul rând, atunci când observi scăderi semnificative în trafic sau poziționare, un audit SEO detaliat te poate ajuta să identifici rapid și să corectezi problemele care pot afecta performanța site-ului și să îți recâștigi locul binemeritat în căutări. Pentru aceasta ai nevoie de rapoarte constante din Google Analytics, uneltele plătite, dar și alerte de la Google Search Console, care să îți spună dacă se întâmplă ceva cu site-ul tău.
Cum faci un audit SEO
Am vorbit despre momente cheie în care să faci un audit pentru că acestea vor influența obiectivele, care vor varia, bineînțeles, de la situație la situație.
Așadar
- Stabilește obiectivele: Începe prin a clarifica obiectivele auditului tău SEO. Probabil vrei să îți depășești concurenții, dar depinde foarte mult de cine sunt aceștia și ce puncte forte are businessul tău. Ca să îți îmbunătățești clasamentul pentru anumite cuvinte cheie, va trebui să rezolvi erori tehnice, să optimizezi conținutul sau să creezi conținut nou, sau poate chiar toate trei. Definirea obiectivelor te va ajuta să te concentrezi pe ceea ce este cu adevărat important, dar, la fel ca în tot ce înseamnă marketing, în SEO e important să analizezi concurenții (atenție, concurenții SEO, vezi mai jos) în toate ariile, dar mai ales ariile la care tu stai mai prost. Ai grijă la obiectivele care presupun achiziționarea de linkuri multe într-un interval scurt. Dacă intenționezi să obții 300 de linkuri într-o lună, iar apoi să o lași baltă, este foarte probabil să fii penalizat și să dispari din rankinguri. Realizează o strategie pe termen lung, nu cu hei-rup-ul.
- Analizează cuvintele cheie: Poate unul din cele mai importante etape ale unui audit e acesta – identificarea cuvintelor cheie relevante pentru site-ul tău și pentru industria ta. Folosește instrumente de căutare a cuvintelor cheie pentru a evalua concurența și volumul de căutare pentru aceste cuvinte (Google Keyword Planner sau uneltele plătite).
- În funcție de cuvintele cheie pe care te decizi, vei analiza concurenții și site-urilor lor.
- Verifică structura site-ului: Asigură-te că structura site-ului este bine organizată și ușor de navigat pentru utilizatori și pentru motoarele de căutare. Verifică dacă există URL-uri duble sau pagini 404.
- Optimizează paginile rând pe rând: Revizuiește meta-titlurile și meta-descrierile pentru a asigura relevanța și atractivitatea acestora pentru utilizatori și pentru motoarele de căutare, analizează conținutul, asigură-te că e unic și original, și că este optimizat pentru cuvintele cheie relevante.
- Verifică viteza de încărcare în comparație cu competitorii tăi: Utilizează instrumente precum Google PageSpeed Insights pentru a evalua viteza de încărcare a paginilor tale și pentru a implementa îmbunătățiri dacă este nevoie. Vezi secțiunea de mai sus
- Examinează linkurile (backlinks): Analizează profilul de legături al site-ului tău pentru a identifica legături nefuncționale, linkuri pe site-uri spammy sau posibile penalizări datorate lor.
- Creează un plan de acțiune: Pe baza rezultatelor auditului, dezvoltă un plan de acțiune clar și prioritizat pentru a aborda problemele identificate.
- Implementează îmbunătățirile: Urmează planul de acțiune și implementează îmbunătățirile necesare pe site-ul tău.
- Monitorizează și raportează: Urmează schimbările în clasamentele și traficul site-ului tău și raportează periodic pentru a evalua eficacitatea strategiei tale SEO.
Unelte pentru auditul SEO On Page
Și pentru auditul SEO On-Page există numeroase instrumente gratuite și plătite pe care le poți folosi. Acestea te vor ajuta să îmbunătățești conținutul și structura paginilor tale web. Iată o listă de astfel de instrumente, împărțite în cele două categorii:
Instrumente Gratuite pentru audit:
Yoast SEO, Rank Math SEO, Squirrly (acesta este dezvoltat de români). Acestea sunt pluginuri pentru WordPress care oferă sfaturi și îndrumări pentru optimizarea conținutului și a meta-titlurilor.
SEOquake: Este o extensie de browser care furnizează informații despre SEO pentru paginile web pe care le vizitezi, inclusiv evaluări ale densității cuvintelor cheie și altor factori On-Page.
Google Search Console: Furnizează informații despre cuvintele cheie pentru care site-ul tău apare în rezultatele căutării.
Google PageSpeed Insights: Oferă sugestii pentru îmbunătățirea vitezei de încărcare a paginilor tale web, un factor important pentru SEO.
Instrumente Plătite:
Ahrefs, Semrush, MOZPro: Din nou, acestea includ funcționalități pentru analiza cuvintelor cheie, monitorizarea concurenței și optimizarea SEO On-Page, precum și pentru verificarea sănătății site-ului tău.
Copyscape (plătit pentru verificarea conținutului duplicat): Poate fi folosit pentru a verifica dacă conținutul tău este duplicat pe alte site-uri web, ceea ce poate afecta SEO.
Aceste instrumente te pot ajuta să optimizezi conținutul și structura paginilor tale web pentru a obține clasamente mai bune în motoarele de căutare și pentru a crește vizibilitatea site-ului tău online. Alegerea instrumentelor depinde de nevoile și bugetul tău specific.
Audit seo tehnic
- Verifică dacă site-ul tău este indexat în Google. Poți folosi operatorul ”site:exemplu.ro” ca să vezi toate paginile care sunt indexate de pe site-ul tău, sau poți verifica direct în Google Search Console după ce ai verificat site-ul tău ca proprietate. Dacă site-ul tău nu este indexat, verifică în codul paginii dacă nu este ceva conflict între pluginuri sau dacă nu este blocat de Robots.txt.
- Verifică dacă nu sunt probleme cu Robots.txt. Dacă sunt ceva probleme, încearcă și această unealtă pentru validare și testare robots.tx.
- Verifică dacă a fost acceptată harta xml a site-ului- tot în Google Search Console.
- Verifică arhitectura site-ului (să nu fie nevoie de mai mult de 3 click-uri până la Acasă) și să nu ai pagini orfane (adică spre care să nu existe niciun link din alte pagini ale site-ului). Pentru asta ai nevoie de Screaming Frog.
- URL user-friendly – E important ca url-urile tale să nu conțină date sau numere nesemnificative. Setările pentru acestea de obicei se găsesc în secțiunea WordPress -> Settings->Permalinks.
- Nu ai erori 404 (Google Search Console, cu alertă în Google Analytics).
- Nu ai reclame disturbatoare, conținut flash sau bannere către alte pagini în prima parte a paginii (above the fold).
- De fapt, fă o analiză a cum arată fiecare pagină importantă above the fold. Verifică dimensiunile standard ale calculatoarelor și telefoanelor mobile cele mai utilizate în zona ta și vezi cum arată site-ul tău acolo, folosind o extensie a browserului. Acolo va trebui să ai conținut suficient de atractiv pentru ca utilizatorii să continuie cititul.
Unelte pentru un audit seo eficient
Unelte pentru auditul SEO tehnic
Unelte gratuite:
Google Search Console – pentru informații despre cum indexează Google site-ul tău și despre vizibilitatea în căutări, erorile de indexare și cuvintele cheie care atrag trafic.
Google PageSpeed Insights: Ajută la evaluarea vitezei de încărcare a paginilor tale și oferă sugestii pentru îmbunătățirea performanței.
Google Analytics:
Pentru date despre traficul pe site, sursele de trafic și comportamentul utilizatorilor, astfel încât să poți măsura impactul schimbărilor pe care le faci.
Google Mobile-Friendly Test: Verifică dacă site-ul tău este optimizat pentru dispozitive mobile, ceea ce este important pentru clasamentul în căutările mobile.
Bing Webmaster Tools: Oferă informații similare cu Google Search Console, dar pentru motorul de căutare Bing.
Screaming Frog SEO Spider (versiune gratuită): Acesta este un program care se instalează pe calculatorul personal și cu care se poate scana site-ul și identifica erori de indexare, URL-uri duble și alte probleme tehnice.
Extensii Browser pentru SEO
Există o suită de extensii pentru Google Chrome care se pot folosi în scopul optimizării pentru motoarele de căutare, o extensie gratuită fiind SEO Quake. Însă poate cele mai bune extensii SEO sunt cele ale uneltelor plătite la care avem acces.
Unelte SEO plătite, varianta trial sau limitată
În funcție de nevoile site-ului tău, o variantă limitată sau trial ar putea fi sursa de inspirație pentru următoarea mișcare. Bineînțeles, dacă apelezi la un consultant SEO, acesta va lucra cu aceste unelte sau altele similare.
Instrumente Plătite:
Ahrefs și SemRush: Uneltele de top atunci când e vorba de analiza și auditul oricărui site, fie personal, fie al competitorilor. Ambele oferă un set complet de instrumente pentru analiza cuvintelor cheie, analiza concurenței, monitorizarea clasamentului și multe altele.
La fel și MozPro, însă acesta este mai orientat spre America și posibil Australia. Vă recomandăm să îl testaâi și pe acesta, deoarece lucrurile se schimbă de la o zi la alta, în funcție de eforturile dezvoltatorilor.
Screaming Frog SEO Spider (versiune plătită): Oferă funcționalități extinse pentru scanarea și analiza site-urilor mari sau complexe.
Majestic SEO: Se concentrează pe analiza backlink-urilor și furnizează date detaliate despre profilul de legături al site-ului tău.
Acestea sunt doar câteva dintre instrumentele disponibile pentru optimizarea tehnică SEO. Alegerea instrumentelor depinde de nevoile specifice ale proiectului tău și de bugetul disponibil. Este important să folosești aceste instrumente pentru a identifica și remedia problemele tehnice care pot afecta performanța site-ului tău în motoarele de căutare.
Unelte pentru auditul SEO OFF Page, adică backlinks
Și pentru auditul linkurilor site-ului tău există numeroase instrumente, însă majoritatea sunt plătite. Dacă dorești să găsești oportunități de linkuri, poți încerca Google Trends.
Dacă dorești să vezi ce linkuri ai deja și dacă acestea au un potențial toxic, îți recomandăm una din uneltele plătite precum Semrush, Ahrefs, Majestic SEO, Moz Pro, sau Cognitive SEO. Fiecare industrie e diferită și pentru fiecare domeniu toolurile pot oferi informații diferite. Cu cât ai acces la mai multe unelte, cu atât informațiile la care vei avea acces for fi mai detaliate.